Ultimul Interviu cu Octavian Paler: “Mi-e teama de moarte”
O superba replica de dincolo. Citind acest interviu m-am
gandit la voi, toti cei care v-ati simtit destul de atrasi de subiect incat sa
postati un comentariu. Fiecare cititor va interpreta altfel cele scrise de
mine, asa cum fiecare cititor va interpreta altfel cele spuse de Octavian
Paler. Fiecare din noi interpreteaza
realitatea in felul lui/ei propriu, prin prisma experientelor, trairilor,
culturii (si aici nu ma refer la cunostintele acumulate, ci la mediul in care a
trait), valorilor acumulate de-a lungul vietii. Nu am pretentia sa mi se dea
dreptate sau sa imi fie preluate opiniile, ci doar acceptate ca fiind ale mele.
Majoritatea oamenilor isi fac un scop (chiar involuntar) din a-si impune opiniile
proprii ca unice valori demne de luat in seama sau ca adevaruri absolute.
Bineinteles, multi nici macar nu isi dau seama cand o fac. Si mai multi nu vor
sa recunoasca (poate nici fata de propria persoana) ca o fac. Dar deja deviez
de la subiect. Va invit in continuare la un moment de deschidere sufleteasca
fata de voi insiva. Nu pentru a va intrista, ci din contra, pentru a va bucura
de ceea ce sunteti, de ceea ce ati acumulat, de ceea ce puteti simti.
"Fragmente din ultimul interviu acordat de Octavian
Paler, pentru EVZ, anul trecut pe 2 iulie, cand a implinit 80 de ani.
Scriitorul se refugia in lumea zeilor de altadata. Politica
il dezgusta, iar moartea era o taina
care-l speria. Paler credea in Dumezeu numai atunci cand scria. Scriitorul pregatea
un nou roman: "Calomii mitologice. Farame din conferinte nerostite".
Va dor cei 80 de ani pe care tocmai i-ati implinit?
Da, ma dor cei 80 de ani ai mei. Ma dor si bolilele mele. Am
avut un accident cerebral in urma cu cinci ani. A fost, din fericire, un
accident usor. Mi-am revenit. Am mai avut si un infarct, acum am un diabat, ma exaspareaza
reumatismele. Sunt in situatia neplacuta de a ma suporta pe mine insumi prea
mult. Citesc, scriu, recitesc niste carti. Sunt inconjurat in casa mea de
cateva mii de carti. Ascult muzica clasica . Il iubesc pe Ceaicovski. Mai ies
din casa, mai apar pe la televizor, mai ma plimb cate o ora pe zi. Timpul
trece. Tanjesc dupa apa marii. Nu mai am voie, din cauza bolilor, sa merg la
mare. Marea a devenit pentru mine trecut. Pot sa-mi amintesc doar ca una dintre
pasiunile mele a fost marea. A intrat in mitologia mea personala vara si
nisipul fierbinte, cand ieseam din apa. Cred ca as fi in stare sa vorbesc ore
intregi despre starea de indolenta luminoasa pe care ti-o da trupul rasfatat de
soare si nisip fierbinte.
Va e teama de moarte?
Incerc sa-mi uit anii. Si, cand nu rezist si-mi aduc aminte,
mi-e teama de moarte. E o taina pe care nu sunt inca in stare s-o infrunt. Moartea este pentru mine cea ce erau pentru greci
ochii Gorgonei, in care te uitai si impietreai. Nu mai am nimic de asteptat.
Mi-e frica nu de Dumnezeu, ci de absenta
lui Dumnezeu. Sunt incapabil sa gandesc o lume in care El nu ar axista, pentru
ca atunci toate s-ar prabusi. Dumnezeu inseamna pentru mine falimentul ratiunii
mele, punctul unde ratiunea incepe sa nu mai aiba explicatie, unde incep sa bajbai
prin intuneric. Nu cred in Viata de Apoi. O invidiez pe mama mea, femeie
simpla, care nu avea nicio problema cu dubiile.
Eu nu am acces la misticism. Mi-as fi dorit sa pot crede in misticism.
Matisse raspundea atunci cand era intrebat daca crede in Dumnezeu: "Da, cand lucrez". Asa zic si eu.
Cred in Dumnezeu atunci cand scriu. Nu mai am nimic de asteptat.
Pe cine simtiti mai aproape din familie?
Nu mai am pe nimeni. Sotia mea a murit. Baiatul meu,
economist, lucreaza si locuieste in Italia. Vine din cand in cand in Bucuresti.
Sunt singur aici intre molii si carti. E un destin la mijloc, am avut molii in
toate casele mele. Am locuit in mahala, in doua internate, la liceu, am avut,
poate, vreo sase, prin case prin care am trecut.Nu sunt multumit de viata mea.
Singura satisfactie reala sunt dezamagirile mele. Daca am aceste dezamagiri,
inseamna ca am avut iluzii si asteptari foarte mari de la mine. Mi-as fi dorit
sa am mai multi prieteni si nu am, mi-as fi dorit sa fiu mai putin singur si nu
am reusit. Mi-as fi dorit sa am o familie mare, multi nepoti si nu am. Sunt
satul de mine insumi. Eu sunt o ilustrare perfecta a racului negativ.
In majoritatea cartilor, va refugiati mitologia antica.
Aceasta lume va ofera o iesire din istorie, un punct de sprijin in fata
singuratatii din societatea moderna?
Omul a iesit din timpul mitologic si a intrat in timpul
istoric, dar acest pas nu a fost in avantajul lui. Am o parere proasta despre
istorie. Proasta, in general, si proasta, in special. Toata istoria
exprima aceleasi adevaruri despre om pe
care le vedem astazi. In adolescenta, ma visam antic. Doream sa fi trait pe
vremea lui Marc Aureliu in Roma sau in Grecia antica. Ma gandesc acum cu duiosie la vechile mele
nostalgii. Cert este ca nu stim nimic aproape dinainte de Egiptul antic. Avem o
reprezentare a istoriei cam de la Herodot incoace,de la Plutarch incoace.Trebuie
sa marturisesc, eu sunt pe jumatate reactionar. Reactionarii se opun ideii de
progres. Nu contest progresul, nici nu ma opun. Ar fi ridicol sa cred ca timpul
se poate pietrifica sI ca lumea poate sa ramana neschimbata. Nu mi-a trecut
nici o clipa prin cap ca Romania sa arate ca la Muzeul Satului . Am alta idee
care ma persecuta: progresul tehnic si stiintific este insotit indiscutabil de regresul interior.
Mitologia este pentru mine un refugiu, o fuga de istorie. Zeii grecilor m-au
atras mai mult decat mitologia crestina. Mi se par foarte umani si simpatici.
Zeii grecilor stateau in Olimp si trageau cu ochiul in lumea muritorilor
si nu se dadeau in laturi de la placerile
lumesti. Singuratatea nu e o victorie inaintea celorlalti, ci e de fapt un
naufragiu personal.
In cartile dvs, tanjiti dupa certitudini. Totusi, atata
scepticism nu va impovareaza?
A crede este un dar si un har. Nu ma mandresc deloc cu
faptul ca sunt considerat un sceptic. Scepticismul este o infirmitate, nu o
sursa de vanitati. As fi vrut sa am la ora asta certitudini. Din nefericire,
traiesc intre ruine de certitudini. Certitudinile mele sunt ca hainele roase
demolii. Desigur, iubesc inca viata. Dar resimt acut batranetea si faptul ca nu
mai am decat trecut. Ce mai pot spera acum? Sa-l rog pe Dumnezeu sa fie
indulgent cu mine si sa-mi ofere cat mai am de trait cat mai putine boli. Am
fost botezat in religia crestina, in religia asta voi muri. As fi vrut sa am la
ora asta certitudini, as fi vrut sa am lucruri in care sa cred profund. Pregatesc
o alta carte. Se cheama "Calomii
mitologice", avand un subtitlu care nu intamplator este ironic:
"Farame din conferinte nerostite". M-am hotarat sa ma despart de
tonul cam eligiac, mai plangacios din ultimele mele cartI, din "Desertul
pentru totdeaua " si "Autoportet intr-o oglinda sparta". Mi-am
zis ca m-am plans destul si ca e cazul sa adopt alt ton. Atunci am facut apel
la un mic demon care exista in mine, usor masohist, care ma indeamna sa ma iau
peste picior. De fapt, in conferintele mele, e un joc: conferintele sunt pentru moliile din camera
mea. Sunt niste mituri vechi si noi. Ma refer si la mitul lui Don Juan. Dau
cuvantul unei femei care sa vorbeasca de prejudecatile barbatilor fata de Don
Juan. Exista in mine o coarda feminina care ma face sa-I demasc pe barbati prin
gura unei femei.
Idealizati inca lumea Lisei, satul din care "ati naufragiat"
in Bucuresti? Mai aveti nostalgia acestui loc patriarhal?
In Lisa, nu mai am pe
nimeni. Nu mai exista acolo decat o casa locuita de fantome. Prefer sa-mi iubesc
satul de la distanta. Nu intru in categoria celor care idealizeaza satul.
Paradisul copilariei mele mirosea a
frunza de nuc, dar mirosea si a rachiu. In sat, erau cinci carciumi si doua
biserici. Nu mitologizez, stiu insa ca
in lumea aceea existau niste valori reale pe care lumea romaneasca din pacate
le-a pierdut. Existau anumite norme de viata, care dadeau sens si identitate.
Lumea aceea era o lume condamnata de istorie, nu putea sa reziste in fata
progresului tehnic. S-o fi nascut vesnicia la sat, cum zice Blaga, dar se pare
ca si vesniciile expira. Eternitatea asta a satului nu putea dura. In
Bucuresti, am ramas un venetic, un bucurestean acceptat si tolerat. Nu cred ca
mai am suflet d e orasean, dar nu cred ca mai am nici suflet de taran. E un fel
de promiscuitate. Nu mai pot sa traiesc in sat. M-am invatat demult cu galagia
si cu mirosul de benzina arsa din Bucuresti.
Cum relationati cu tinerii din ziua de azi?
E generala violenta cu care reactioneaza tineretul,
debusolarea asta vizibila in atitudinea lor. Tinerii nu au niciun fel de
certitudine, in afara de faptul ca lucrurile sunt complicate. Ma uit insa la
tinerii care merg pe strada si vorbesc continuu la telefonul mobil. Mai au timp
sa se uite cum se clatina o frunza? Mai au timp noaptea sa se uite la stele? Omul
a intrat intr-o tehnica a tehnolatriei, nu mai stapaneste el tehnica, ci
tehnica stapaneste pe om. Omul are iluzia ca vorbeste cu lumea intreaga la
calculator. El e de fapt singur. Nu scriu decat la masina de scris. M-am
dezvatat sa scriu si de mana. Daca
trebuie sa scriu o scrisoare, si mi se pare nepoliticos sa o trimit scrisa la
masina, o bat la masina si dupa aceea o copiez de mana. Masina de de scris a devenit o prelungire a fiintei
mele. Mai spunei unui tanar sa scrie la masina
de scris… Altceva decat computer, ei nu vad in fata ochilor.
Ce va deranjeaza cel mai mult in contemporaneitatea din
jurul nostru?
Toate administratiile postdecembriste au fost defecte in a
repera problemele adevarate ale Romaniei. Administratia actuala este cea mai proasta
dintre toate. Nu cred ca in ultimii 16 ani s-a facut vreun progres in clasa
politica romaneasca. In timpul
comunismului existau cel putin niste explicatii pentru toate relele: au venit
rusii si au instalat o ideologie falsa sau
exista Securitate si teroare. Exista insa si speranta in comunism. Prin
78-79, circula in Bucuresti o vorba: "As vrea sa traiesc o zi dupa".
Am trait nu o zi, ci 16 ani dupa comunism. Singurul bun castigat in 1989 este
libertatea. Ce am facut insa cu aceasta libertate? Nimic! Sunt consternat si
revoltat. Sunt revoltat ca s-au gasit atatia ticalosi, nerusinati care s-au
repezit sa faca averi nejustifiate si sa devina atat de demogogici. Sunt
consternat ca poporul roman a consfintit si acceptat asta. Nimeni nu a impus ca
realitatile de azi sa arate cum arata. Nu au venit strainii sa voteze in
cabinile de vot. Romanii au fot tot timpul cei care au votat si si-au desemnat alesii. Administratia CDR-ista era o cacialma
de prima mana, insa si toata demagogia
portocalie nu a fost decat tot o cacialma. Singura prostie pe care am
facut-o si pe care o privesc cu duiosie, chiar cu tandrete, este ca in anii 90
am candidat din partea Grupului pentru Dialog
Social pentru Senat. Nu sunt potrivit pentru politica.
Cand priviti in jur, la ce se intampla in jurul dvs., ce va
socheaza cel mai mult?
In clipa de fata, lumea trece printr-o grava criza a
valorilor. Ne aflam in prezent in plin razboi religios pe plan mondial.
Povestea asta cu Islamul nu e o joaca. Lucrurile stau exact pe dos decat pe
vremea cruciadelor, atunci crestinii credeau in
valorile crestinismului, desi tineau intr-o mana Biblia si, in cealalta,
sabia. Astazi crestinismul este o religie extenuata si obosita, care a
coborat mult in formalism, in
conventional. Ma indoiesc ca mai traim cu adevarat misterul unor sarbatori, cum
ar fi Invierea. In islam, religia e foarte violenta si fanatica. Nu e de
glumit! Islamul cucereste Europa, iar administratia americana Bush a facut un
rau imens lumii atatand lumea islamica."
Comments
Post a Comment